Haal meer uit je brein met het boek van deze neuropsychiater

Neuropsychiater Theo Compernolle houdt een bevlogen pleidooi voor hoe je brein en technologie een fantastisch duo kunnen zijn. Mits je eerst leert hoe je brein werkt en je digitale gedrag daarop aanpast.


Wat doe je als je een succesvol boek geschreven hebt over hoe je efficiënter, creatiever en stressvrij kunt werken en je je ineens bedenkt dat de mensen die deze kennis het hardste nodig hebben hebben veel te druk zijn met multitasken, altijd online zijn en hun slaaptekort wegharken met koffie om 424 pagina’s te lezen?

Precies.

Dan breng je een verkorte versie van je eigen boek uit. Dat is tenminste wat neuropsychiater Theo Compernolle deed. In Zo haal je meer uit je brein deelt hij de belangrijkste inzichten uit zijn eerdere boek: Ontketen je brein

”Je toekomst hangt af van de synergie tussen je brein en je technologie”


Informatie is overal. Maar informatie is niet hetzelfde als kennis. Om informatie om te zetten in kennis, moet je nadenken. En tijd om rustig na te denken lijkt steeds kostbaarder te worden. We worden continue afgeleid, veelal digitaal. Tel daar een hoge druk om productief te zijn bij op en je krijgt: stress. 

Volgens Compernolle is de doorlopende technologische informatiestroom niet het probleem. Het probleem is dat we onze technologie gebruiken als consumenten. Consumenten die altijd online zijn en geen rekening houden met de werking van ons brein. 

Lees ook: dit is waarom apps verslavend werken

Terwijl we technologie zouden moeten gebruiken als professionals, die bewust kiezen wanneer we onze technologie doelgericht inzetten en daarbij rekening houden met wat ons brein nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Én herstellen. 

Iedereen op breincursus


Compernolle traint wereldwijd medewerkers en leidinggevenden op business schools en bij verschillende multinationals. Tijdens die trainingen viel het hem op dat vrijwel alle deelnemers aangeven hun brein te zien als de allerbelangrijkste tool voor een succesvol professioneel leven, maar dat er verrassend weinig naar boven komt als hij vervolgens vraagt wat zij weten over hun brein – dingen die praktisch en nuttig zijn in het gebruik.

Zonde. Want Compernolle ziet in de combinatie van je hersenen en ICT volop mogelijkheden om je productiviteit, creativiteit en plezier te vergroten. Terwijl we precies die combinatie nu vaak uit onwetendheid ondermijnen. Basiskennis over je brein is nodig om het optimaal te benutten.

Breek los van de 5 breinboeien


Dat snappen hoe je brein werkt, brengt je bij 5 zaken waarmee je moet breken om het volledig potentieel van je brein te gebruiken:

  1. Altijd online zijn
    Want altijd online betekent: altijd beschikbaar zijn. En reactief zijn in plaats van proactief. Volgens Compernolle maakt altijd online zijn van ons adhococraten in adhocratieën.

  2. Multitasken
    Multitasken is namelijk een illusie. In feite wissel je heel snel tussen taken en lever je hiermee slechter werk in meer tijd. 

  3. Chronische stress
    Gezonde stress, is intervalstress. Dit betekent periodes van pieken, maar niet alleen maar pieken. Van gezonde stress word je productiever. Chronische stress is slecht voor je: fysiek, cognitief en emotioneel.

  4. Te weinig pauze en slaap
    Je brein laadt hierdoor niet genoeg op en functioneert slechter. 

  5. Open kantoren
    In de inrichting van open kantoren ligt de prioriteit bij communicatie, terwijl die zou moeten liggen bij concentratie. 

E-mail, sociale media, games en nieuws zijn volgens Compernolle 4 breinboeien in één: ze gijzelen je online, ze maken dat je steeds van de ene naar de andere taak switcht, hierdoor loopt je stress op en dit alles gaat ten koste van het nemen van voldoende pauzes en slaap. 

Lees ook: ruim je online gewoonten op

De tips die Compernolle geeft om je leven breinvriendelijker in te richten, vallen dan ook uiteen in de volgende categorieën: 

  • Zorg dat je geregeld offline bent. 

  • Verdeel je klussen in clusters: een cluster berichten beantwoorden, een kluster vergaderingen, een cluster met denkwerk, etc.

  • Doe actief aan stressmanagement.

  • Neem na iedere denkklus pauze (hoe ingewikkelder de klus, hoe langer de pauze) en slaap 7 tot 8 uur per nacht. 

En die open kantoren? Tja. Daar kun je zelf niet zoveel aan doen. Maar als het aan Compernolle ligt voer je actief campagne tegen open kantoren. En maak je in ieder geval goede afspraken met je collega’s om te zorgen dat iedereen zich voldoende kan concentreren. 

Basiskennis voor wie zijn brein beter wil gebruiken


Kortom: Compernolle schetst in Zo haal je meer uit je brein de sterktes en zwaktes van het menselijk brein en de wisselwerking die het daardoor heeft met ICT. Als je je deze kennis eigen maakt, kun je technologie bewust inzetten om je productiviteit en creativiteit merkbaar te verhogen. Terwijl je je minder gestrest voelt.

Aanrader als je én een serie makkelijke toepasbare praktische tips wilt, maar ook de wetenschappelijke achtergrond. En dat alles in 160 pagina’s.

Lees ook: dit zijn de beste boeken over digitale afleiding en online gewoonten

Leestip: Zo haal je meer uit je brein - Theo Compernolle
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on pocket
.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *