“GRIP” geeft een simpel stappenplan om nú slimmer te werken

Meer gedaan krijgen (of meer tijd overhouden) én meer rust en ruimte in je hoofd? Het kan. Als je slim werkt. Je kunt ontelbaar veel boeken lezen over hoe je dat doet. Wil je er maar eentje lezen? Lees dan GRIP.


In GRIP – Het geheim van slim werken lijkt Rick Pastoor, voormalig binnenbaas van journalistieke start-up Blendle, alle open deuren uit alle slim-werken-en-rust-in-je-hoofd-boeken van het afgelopen decennium verzameld te hebben. Hij heeft ze alleen opgedeeld in zulke kleine, meteen toepasbare stapjes, dat nú efficiënter gaan werken ineens helemaal mogelijk lijkt en zelfs best wel leuk aanvoelt.

Dit waren voor mij de toptips uit GRIP – dingen die ik ook meteen veranderde in mijn manier van werken. En waar ik inderdaad meer rust en ruimte van kreeg in mijn hoofd. 

1 – Maak afspraken met jezelf (en maak ze heilig)


Het is makkelijk om je te laten leiden door wat anderen van je vragen, maar dit levert je een hoop onrust. Want de hoeveelheid to do’s vanuit e-mails en collega’s is oneindig, terwijl de Grote Doelen waar je zelf graag aan zou willen werken hierdoor steeds weer naar de achtergrond verdwijnen. Zo los je het op.

  • Spreek met jezelf af dat je agenda leidend is. Dat is vanaf nu altijd en overal regel 1. Zo. Dat is gedaan. Zet nu voor wat je écht wilt doen blokken in je agenda, zoals je dat ook doet voor afspraken met anderen. Dan heb je helder voor ogen wat je aan de kant schuift als je toch weer opspringt voor een collega aan je bureau of een mailtje of in je inbox.

  • Werk altijd uit je takenlijst, nooit uit je e-mail. Maak van een e-mail een taak als jij vindt dat je er iets mee moet.Zet echt álles wat je te binnenschiet op je takenlijst.

  • Ook vage ideeën waar je de eerst komende honderd jaar sowieso geen tijd voor gaat hebben. Label ze als ‘ooit’. Zo blijft er geen enkele taak over die voor onrust zorgt door uit pure vergeetangst steeds weer op te poppen als jij je wilt focussen op iets met meer prioriteit. 

2 – Zorg dat je elke dag aan je eigen doelen werkt


Ooit een eigen bedrijf beginnen, meer tijd doorbrengen met je familie, een boek schrijven. Iedereen kent ze wel, die doelen die je zelf stiekem het belangrijkst vindt, maar toch het makkelijkst van je to do-lijst afvallen. Dat zorgt voor onrust in je hoofd en moet dus anders. 

  • Schrijf je eigen missie, visie en doelen. Op je werk doe je dat toch ook om niet uit het oog te verliezen waar je naartoe beweegt? Waarom zou je dat dan niet voor je leven doen? Denk niet alleen aan wat je professioneel belangrijk vindt, maar ook aan familie, vrienden, sporten en die langgekoesterde droom om voor het eerst sinds de kleuterschool weer iets moois te maken van papier maché om met een zelfgeschreven wensje aan je moeder te geven.
  • Plan elk kwartaal een moment in om je doelen te evalueren en nieuwe doelen op te stellen. Je weet wel, in je agenda, die op basis van regel 1 leidend is waardoor je het ook gaat doen. 

3 – Doe denkwerk maar één keer 


Bespaar cognitieve energie door niet steeds het wiel uit te hoeven vinden, omdat je datzelfde wiel nog hebt liggen. 

  • Maak checklists voor situaties die steeds terugkeren. Dan hoef je alleen nog maar uit te voeren, niet meer na te denken. 

  • Maak templates voor een type mail dat je vaak verstuurt – dan hoef je het alleen nog maar te personaliseren.

  • Zet je een taak op je takenlijst? Maak het meteen actief en specifiek. Begin met een werkwoord in de gebiedende wijs. Dan hoef je later niet nog een keer na te denken wat ook alweer precies je idee was met die taak.

4 – Zorg dat deze aanpassingen in je routine komen


En nou nog vasthouden. Ook als je mailbox overloopt, je collega rood aangelopen een of ander triviaal maar zeer tijdrovend klusje voor je neus heen en weer blijft zwaaien en die vage kennis die nooit echt aardig tegen je is vindt dat het weer tijd is voor een kopje koffie. Zo ondervang je dat je weer afglijdt naar oude, tijdrovende en energievretende gewoontes. 

  • Plan een wekelijks evaluatiemoment in. Met jezelf. Natuurlijk maak je een checklist met wat je op dat moment met jezelf evalueert. Loop sowieso je persoonlijk missie, visie en doelen langs en houdt die naast je agenda en je takenlijst.

  • Geef jezelf gerust feedback als dingen niet helemaal gelukt zijn. Volgende week beter, maar leer er wel van: waarom is het niet gelukt en hoe zorg je dat je volgende week de controle terug pakt?

Het boek heeft 256 pagina’s vol wijsheden en praktische tips, dit was maar een selectie. Het boek leest als een stappenplan, wat supertof is – als je dit boek leest, ben je waarschijnlijk op zoek naar precies die efficiëntie. Doordat Pastoor ook beknopt uitlegt waaróm dingen goed werken, blijft zijn methode nog beter hangen.

Dit artikel in één zin?


De 3 uur die het je kost om GRIP te lezen, heb je sowieso binnen een week terugverdiend.

Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on pocket
.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *